eDeska
Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Žatec, příspěvková organizace - idatabaze.czDětské domovy - idatabaze.cz

Přehled přijatých žáků do vzdělávacích oborů

PROVOZNÍ SLUŽBY Registrační čísla přijatých uchazečů: 00802/2017 00803/2017 00805/2017 00807/2017 00808/2017 00809/2017 00810/2017 PRAKTICKÁ ŠKOLA JEDNOLETÁ Registrační čísla přijatých…

Kritéria přijímacího řízení pro školní rok 2017-2018

Kritéria přijímacího řízení určeného nejen pro žáky s různou mírou zdravotníh postižení a sociálního znevýhodnění - ke studiu na střední škole oboru Provozní služby : splnění povinné školní docház…

Sálový fotbal

Letos jsme byli pozváni na 2. ročník sálového fotbalu, který se konal v neděli 12. února ve sportovní hale Chemik Lovosice. Vybraní chlapci byli natěšeni, protože si opět mohli zahrát fotbal a poměřit…

biostatek Valeč - brána do modulu ENVIRO

24.08.2009 16:11

ENVIRO je jeden z modulů tvořících projekt Podaná ruka.
Projekt Podaná ruka, celým názvem „Podaná ruka – zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků ze škol a klientů dětských domovů v podkrušnohorském regionu“ je nový projekt, jehož se účastníme. Je vystavěn jako vzdělávací a tréninkový.

Nositelem projektu je občanské sdružení GENESIA o.s. a náš dětský domov se jej účastní jako partner.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

U nás se modul ENVIRO rozběhl v červnu 2009 a účastní se jej 15 dětí z 6. – 9. tříd základní školy praktické při Dětském domově, ZŠ a SŠ v Žatci.

Náplní modulu je teoretická i praktická environmentální výchova – přednášky, besedy, návštěva biostatku, každodenní třídění odpadů, exkurze ve sluneční elektrárně a v ekologickém středisku, sázení stromků a možná i další aktivity – záleží na čase a penězích.

Co to vlastně je environmentální? V encyklopedii jsme na toto téma našli množství odkazů. Vybrali jsme některé:
- Environmentalismus - zabývá se vztahy mezi přírodou a společností.
- Environmentální zdroje (zdroje životního prostředí) - jsou všechny složky přírody, které umožňují vznik a existenci všech forem života na Zemi.
- Environmentální výchova - znamená výchovu k odpovědnému zacházení s životním prostředím. Tématy environmentální výchovy jsou například energie, hospodaření s odpady a jejich třídění, obnovitelné a neobnovitelné zdroje, ochrana životního prostředí, změny klimatu a další.
Takže jsme si řekli, že environmentální výchova je výchova k takovému způsobu žití, které umožní život i těm, co přijdou po nás. A ještě nám všem v tom bude dobře. Kde tohle umějí?

Na biostatku ve Valči.

Teoreticky i prakticky.

                         

Biostatek Valeč leží v obci Valeč v Karlovarském kraji. Jinak je to asi půl hodiny jízdy autem za Podbořany a od Žatce cca 50 minut. Je tam krásně.
Statek sestává zejména ze sadu, ve kterém žijí a taky se pasou ovečky. Celé stádo oveček. Hlídá je čuvačka Bača, slovenská rodačka, která má péči o ovčí stádo v genech. Děti z ní byly nadšené. Sad je nyní tvořen zejména vysokokmennými jabloněmi, ale když jsme tam v červnu byli na exkurzi, byly tam už vysázeny i jiné stromky, zatím pečlivě chráněné před mlsnými ovčími papulkami.
Na biostatku farmaří Vojtěch a Lenka a kromě toho, že farmaří, pedagogicky vedou exkurze pro děti všech věkových stupňů. Dělají to úžasně. Našich 15 dětí u nich strávilo dopoledne zážitkovým učením a naučily se mnohé – kdo všechno tvoří ovčí stádo, čili není ovečka jako ovečka, ale jsou jehňátka, bahnice, skopečci, berani …. , jak se ovečky stříhají a co všechno se může vyrobit z ovčí vlny, co ovce spásají, jak se ošetřují a jak je co nejšikovněji převést na jinou pastvinu. Kluci si opravdu vyzkoušeli stříhání – za asistence Vojty – a překvapivě jim to šlo; měli dobrého učitele.
Dalším bodem programu bylo včelstvo. V sadu je maringotka s mnoha úly a děti měly možnost za dostatečných bezpečnostních opatření navštívit včelky u nich doma. V plástech už bylo i dost medu, a tak klukům bylo umožněno medík vlastnoručně vytočit. Nejprve speciálním nářadím plást odvíčkovali od vosku a pak vložili do medometu – a pak točili a točili – a pak dole začal vytékat zlatožlutý, voňavý a zářivý med … Nádhera. Kluci si to užili. Med je bio a na statku se dá koupit.

                                  

Lenka jej pak všem dětem nabídla k oslazení čerstvého mátového čaje z vlastní máty. Máty z permakulturní zahrádky.

                                                                                          

Čaj byl úžasný. Permakulturní zahrádka taky; ocitli jsme se v jiné civilizaci – žádné narovnané záhonky a umetené cestičky, žádné postřiky proti mandelinkám, žádné rostlinky seřazené v řadách jako podle pravítka, ale vyvýšené speciálně vystavěné záhonky a pyramidky, domov pro společenství rostlin a bylin, které sobě navzájem dělají ochránce … . Krásná symbióza. Kromě toho, že děti poznávaly vysázenou zeleninu a byliny, vyzkoušely, jak chutnají. Chutnaly výborně.
To už se čas vyměřený exkurzi chýlil ke konci a pomaličku jsme se začali loučit. Loučení se trošku protáhlo, protože ovčí stádo zrovna přecházelo na pastvu do parku a naši kluci tak přišli k možnosti asistovat při přehánění. Dostali suché chlebíky a ovečky šly za nimi skoro bez pobízení.

Na biostatku se nám moc líbilo. Děti se zážitkovým způsobem naučily přehršel poznatků, nadýchaly se čistého osvěžujícího vzduchu a tak jaksi mimoděk nadýchly i jeden ze způsobů, jak žít v pokoře a respektu před přírodou, která nás živí a na které jsme bytostně závislí.

Protože jsme byli opravdu nadšení, výlet či exkurzi do Valče s radostí doporučujeme. Kontakt najdete na www.biostatek.cz . 


                                                                                Děti a tety z dětského domova v Žatci.

 







Starší články